Ilmajooga

Ilmajooga on maailmanlaajuisesti suhteellisen uusi laji, jota on opetettu vasta runsaat kymmenen vuotta. Suomeen laji on rantautunut vuonna 2012. Ilmajoogassa yhdistyvät ilma-akrobatia ja perinteinen jooga. Ilmajoogassa käytetään katosta vyötärön korkeudelle roikkuvaa kangaslenkkiä, eli hammockia, jolloin tuttuihin joogaharjoituksiin saadaan uusia ulottuvuuksia. Ilmajoogaan voi kuulua liinan varassa tehtäviä riipuntoja sekä pää ylöspäin että ylösalaisin (inversiot), liinan avustuksella tehtäviä lihaskuntoliikkeitä ja venytyksiä, sekä hengitys- ja rentoutusharjoituksia. Kankaan tukemana voidaan tehdä vaativampiakin jooga-asanoita pehmeästi. Ilmajooga on kehoa avaava, vahvistava ja kehonhallintaa parantava hauska ja rentouttava harjoittelumuoto.

Ilmajoogan hyödyt:

  • Inversioiden hyödyt helpommin kuin perinteisessä joogassa (vrt. päälläseisonta/ käsilläseisonta)
    • Laskimoverenkierron ja lymfakierron huomattava tehostuminen erityisesti alaraajoissa ja lantiossa
    • Keuhkojen alaosat tehokkaassa käytössä inversion aikana
    • Sydämen syke ja verenpaine laskevat
    • Vapauttaa suoliston ja ruuansulatuksen painetta
  • Riipunnoissa selkäranka pääsee ”pidentymään” ja tämä helpottaa painetta nikamien välissä
  • Saatat saada apua toiseen joogalajiin, kun voit harjoitella vaativampia asanoita liinan avustuksella
  • Koko kehon liikkuvuus ja kehonhallinta lisääntyvät, ylävartalon voimat kasvavat

Ilmajoogaa ei suositella jos…

  • Olet raskaana. Raskaana ollessa ei kannata aloittaa uusia vaativia liikuntaharrastuksia. Ilmajoogaa pidempään harrastanut voi jatkaa harjoittelua oman voinnin ja tuntemusten mukaan noudattaen erityistä varovaisuutta.
  • Sairastat verenpainetautia (matala tai korkea verenpaine). Äkillisestä verenpaineen vaihtelusta kärsivän on noudatettava erityistä varovaisuutta inversioiden osalta.
  • Sairastat glaukoomaa.
  • Sinulle on tehty silmäleikkaus hiljattain.

Haluamme taata kaikille ehjät ja puhtaat välineet. Huomioithan siis tunnille tullessasi seuraavat asiat:

  • Ota näkyvät korut ja kellot pois, myös korvakorut. Korut saattavat takertua liinaan, ja aiheuttaa sekä käyttäjälle, että liinalle vahinkoa.
  • Kasvot tulee puhdistaa meikkivoiteesta ennen tunnille tuloa, eikä sävyllisiä vartalovoiteita saa käyttää ennen tuntia. Meikki ja voiteet tarttuvat liinaan!
  • Käytä kainalot peittävää paitaa, sillä teemme riipuntoja myös kainaloiden varassa.
  • Käytä vetoketjuttomia vaatteita tai teippaa vaatteissa mahdollisesti olevat vetoketjut piiloon.

Käytännöt salissa

  • Valitse liina, joka riippuu suurin piirtein lonkkanivelesi korkeudella. Ohjaaja avustaa sopivan liinan valitsemisessa ensikertalaisia.
  • Ohjeiden kuunteleminen on ehdottoman tärkeää turvallisen harjoittelun takaamiseksi! Odota aina ohjaajan lupaa aloittaa liikkeiden tekeminen, vaikka liikkeet olisivatkin jo tuttuja.
  • Ilmajoogatunti on joogatunti, joten kunnioitathan salin rauhallista ilmapiiriä.

Ilmajooga

Ilmajooga on maailmanlaajuisesti suhteellisen uusi laji, jota on opetettu vasta runsaat kymmenen vuotta. Suomeen laji on rantautunut vuonna 2012. Ilmajoogassa yhdistyvät ilma-akrobatia ja perinteinen jooga. Ilmajoogassa käytetään katosta vyötärön korkeudelle roikkuvaa kangaslenkkiä, eli hammockia, jolloin tuttuihin joogaharjoituksiin saadaan uusia ulottuvuuksia. Ilmajoogaan voi kuulua liinan varassa tehtäviä riipuntoja sekä pää ylöspäin että ylösalaisin (inversiot), liinan avustuksella tehtäviä lihaskuntoliikkeitä ja venytyksiä, sekä hengitys- ja rentoutusharjoituksia. Kankaan tukemana voidaan tehdä vaativampiakin jooga-asanoita pehmeästi. Ilmajooga on kehoa avaava, vahvistava ja kehonhallintaa parantava hauska ja rentouttava harjoittelumuoto.

Ilmajoogan hyödyt:

  • Inversioiden hyödyt helpommin kuin perinteisessä joogassa (vrt. päälläseisonta/ käsilläseisonta)
    • Laskimoverenkierron ja lymfakierron huomattava tehostuminen erityisesti alaraajoissa ja lantiossa
    • Keuhkojen alaosat tehokkaassa käytössä inversion aikana
    • Sydämen syke ja verenpaine laskevat
    • Vapauttaa suoliston ja ruuansulatuksen painetta
  • Riipunnoissa selkäranka pääsee ”pidentymään” ja tämä helpottaa painetta nikamien välissä
  • Saatat saada apua toiseen joogalajiin, kun voit harjoitella vaativampia asanoita liinan avustuksella
  • Koko kehon liikkuvuus ja kehonhallinta lisääntyvät, ylävartalon voimat kasvavat

Ilmajoogaa ei suositella jos…

  • Olet raskaana. Raskaana ollessa ei kannata aloittaa uusia vaativia liikuntaharrastuksia. Ilmajoogaa pidempään harrastanut voi jatkaa harjoittelua oman voinnin ja tuntemusten mukaan noudattaen erityistä varovaisuutta.
  • Sairastat verenpainetautia (matala tai korkea verenpaine). Äkillisestä verenpaineen vaihtelusta kärsivän on noudatettava erityistä varovaisuutta inversioiden osalta.
  • Sairastat glaukoomaa.
  • Sinulle on tehty silmäleikkaus hiljattain.

Haluamme taata kaikille ehjät ja puhtaat välineet. Huomioithan siis tunnille tullessasi seuraavat asiat:

  • Ota näkyvät korut ja kellot pois, myös korvakorut. Korut saattavat takertua liinaan, ja aiheuttaa sekä käyttäjälle, että liinalle vahinkoa.
  • Kasvot tulee puhdistaa meikkivoiteesta ennen tunnille tuloa, eikä sävyllisiä vartalovoiteita saa käyttää ennen tuntia. Meikki ja voiteet tarttuvat liinaan!
  • Käytä kainalot peittävää paitaa, sillä teemme riipuntoja myös kainaloiden varassa.
  • Käytä vetoketjuttomia vaatteita tai teippaa vaatteissa mahdollisesti olevat vetoketjut piiloon.

Ja jotta harjoitus olisi varmasti mukavaa:

  • Ennen ilmajoogatunnille tuloa kannattaa olla syömättä vähintään tunnin ajan.
  • Vesipullo kannattaa pitää tunnilla mukana ja etenkin tunnin jälkeen kannattaa juoda runsaasti vettä, jotta liikkeelle lähteneet kuona-aineet pääsevät poistumaan elimistöstä ja vältyt päänsäryltä.

 Käytännöt salissa

  • Valitse liina, joka riippuu suurin piirtein lonkkanivelesi korkeudella. Ohjaaja avustaa sopivan liinan valitsemisessa ensikertalaisia.
  • Ohjeiden kuunteleminen on ehdottoman tärkeää turvallisen harjoittelun takaamiseksi! Odota aina ohjaajan lupaa aloittaa liikkeiden tekeminen, vaikka liikkeet olisivatkin jo tuttuja.
  • Ilmajoogatunti on joogatunti, joten kunnioitathan salin rauhallista ilmapiiriä.

 Vastuu harjoittelusta

Jokainen osallistuu harjoitukseen omalla vastuulla ja tiedostaa ilmassa tehtävän harjoituksen riskit. Tunnin ohjaaja tai Studio Loiste/Liikuntatila Loiste Oy ei vastaa loukkaantumisista harjoituksessa.